سید محمدخاتمی: برای کل ایران و سرنوشت تک تک افراد مملکت نگرانم:« محدود کردن افراط گری‌ها و تفریط گری‌ها مشکل را حل و جامعه را آرام خواهد کرد»، نسبت به عواقب عدم پذیرش بحران در جامعه هشدار داد و نيز هرگونه حرکت ساختارشکنانه را محکوم و مطرود دانست.ادامه مطلب ...

بیانیه شماره ۱۷ میرحسین موسوی درباره وقایع عاشورا و روزهای پس از آن: فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد . سخنان روز چهارشنبه میدان انقلاب و قبل از آن نماز جمعه هفته پیش دانشگاه که توسط چهره های منتسب به نظام ایراد گردید، ادامه مطلب ...
بیست و دوم بهمن ، روز فریاد سبز آزادی: امسال در 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی تجربه می‌کنیم که جمهوری اسلامی پس از 31 سال در بدترین روزهای خود قرار دارد و دولت کودتایی حاکم، روز به روز بیش از پیش انقلاب بزرگ ملت ایران را به سمت قهقهرا می‌برد و هویت خشن و خون ریز ضد اسلامی خود هر روز بیشتر و بیشتر نمایان می سازد ادامه مطلب ...
مهدی کروبی در نامه ای به مردم ایران راهکارهای خروج از بحران فعلی را در پنج بند مطرح نمود: «انحرافی که از انقلاب ایران صورت گرفته باید اصلاح شود. انقلاب را بی شک صاحبان قدرت منحرف کرده اند و نمی توان بار این انحراف را بر دوش مردم گذاشت. اصلاح این انحراف نیز تنها در گرو اجرای قانون اساسی است. ادامه مطلب ...
No Filter Address: http://0nline.aras-web.tk



۱۳ آبان ۱۳۵۸ ماهیتی آزادی خواهانه، ضد استبدادی و ضد استکباری داشت

فاطمه ابتکار: هر حرکتی را باید در بستر تاریخی خود مورد تجزیه و تحلیل قرار داد:
۱۳ آبان ۱۳۵۸ ماهیتی آزادی خواهانه، ضد استبدادی و ضد استکباری داشت.


"هر چه به ۱۳ آبان نزدیکتر می‌شویم اهمیت بزرگداشت این روز بیش از پیش مشخص می‌شود؛ روزی که مبدا تحولات بزرگ نه تنها در صحنه بین‌المللی بلکه در سپهر سیاسی ایران است. همچنین روزی که به عقیده بسیاری سرمنشاء دیدگاهی شد که اینک در قوه مجریه و برخی قوای دیگر قدرت را منحصر به خود ساخته است. این جریان ریشه در تفکری دارد که آن روز مخالف جریان دانشجویان مسلمان پیرو خط امام بود و تحلیلی متفاوت از مسایل آن زمان کشور داشت. جریانی که از تکرار تجربه تلخ کودتای 28 مرداد نگران نبود و منشا مشکلات آن زمان را روسیه می‌دانست."

در واقع ۱۳ آبان مولود جریان دانشجویی روشنفکری بود که خود را پایبند به اسلام و ارزش های انقلاب می دانست، اما هم زمان و در تقابل با آن، جریانی شکل گرفت که روز به روز فاصله خود را با جامعه، خط امام و ارزش های انقلاب آشکارتر کرد و در سال های بعد با اصل مردم سالاری در نظام جمهوری اسلامی به تقابل برخواست. ضمنا این جریان عامل انقلاب فرهنگی بود.

واقعه ۱۳ آبان علاوه بر اینکه نقطه عطفی در معادلات بین المللی و مقابله انقلاب اسلامی با هر گونه سلطه و دخالت بیگانگان در کشور بود، سرآغاز جدایی دو جریان فکری در داخل نیز شد که امروز به اوج تقابل با یکدیگر رسیده اند.

رویداد ۱۳ آبان ۱۳۵۸ ماهیتی آزادی خواهانه، ضد استبدادی و ضد استکباری داشت که به خصوص امروز ضرورت دارد مورد تجزیه و تحلیل و شناخت دقیق قرار گیرد، به ویژه اینکه سران دانشجویان مسلمان پیرو خط امام اینک در کنج عزلت و یا اسارت و مخالفان در راس قدرت اجرایی قرار گرفته اند.

امروز دستگاه اجرایی کشور برای برقراری رابطه با آمریکا اقدام کرده و عملا وارد فاز مذاکره شده است. چگونگی این اقدام البته از نظر برخی اصولگرایان، همراه نوعی ذوق زدگی بوده و از نظر برخی دیگر مورد انکار کامل قرار گرفت. دولت نیز آن را مورد تایید قرار داد.

سال های گذشته وقتی به این ایام می رسیدم - چه در این وبلاگ و چه در سخنرانی های متعددم به این مناسبت - بارها بر این نکته تاکید می کردم که باید هر حرکتی را در بستر تاریخی خودش مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. حالا امسال پس از تجربیات انتخابات گذشته شاید برای مخاطبینم این جمله جان و معنای تازه ای گرفته باشد.

جریان دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در سال ۱۳۵۸ به خاطر احساس خطر نسبت به تکرار وقایع تاریخی مانند کودتا به تسخیر سفارت آمریکا - که به نظر می رسید مرکز فرماندهی دسیسه ها باشد - اقدام کرد؛ در سال ۱۳۷۶ برای دمیدن روح اصلاحات بر روند پیشرفت کشور وارد عرصه انتخابات و نظام اجرایی شد و اکنون در حالی متهم به نقش داشتن در یک باصطلاح انقلاب مخملی است که همچنان به عهد خویش برای سربلندی کشور وفادار مانده و از حامیان جریان سبزی است که هواداران بی شماری در میان ملت دارد.

برای دانشجویان مسلمان پیرو خط امام امروز هم حفظ استقلال و عزت ملی و مقابله با وادادگی، اصل است. این اصل، رابطه ای متقابل و علت و معلولی با آزادی دارد. آزادی مقدمه استقلال و استقلال لازمه آزادی است.

0 نظرات :: ۱۳ آبان ۱۳۵۸ ماهیتی آزادی خواهانه، ضد استبدادی و ضد استکباری داشت